Afbeelding 1 (HH-001)
De compacte binnenstad van Maastricht.
Tussen de 2 zuidelijke bruggen het nieuwe stadsdeel Céramique.


Afbeelding 2 (HH-002)
Elke stad behoort zijn eigen identiteit (DNA) te kennen.
Afbeelding 3 (HH-004)
Het voormalige, 22 ha. grote Sphinx Céramique terrein is omgevormd tot een aantrekkelijk stadsdeel.


Afbeelding 4 (HH-005)
Het “nieuwe” Sphinx Céramique terrein (realisatie 1990-2005)
Afbeelding 5 (HH-006)
(Inter-)nationale architecten van naam hebben het gebied opnieuw vorm gegeven


Afbeelding 6 (HH-003)
Een sierlijke boogbrug verbindt de nieuwe wijk met de historische binnenstad.
Afbeelding 7 (HH-007)
Een voorbeeld van geslaagd stadsreparatie: een stedenbouwkundig en architectonisch slechte invulling is vervangen door een veel beter passende oplossing.


Afbeelding 8 (HH-008)
De afbraak van beeldverstorende gebouwen.
Afbeelding 9 (HH-009)
Vervangende woon- en winkelfuncties passend in het fijnmazig weefsel van de historische binnenstad.


Afbeelding 10 (HH-010)
De gedurende vele decennia leegstaande kerk heeft een nieuwe bestemming gekregen als een druk bezochte boekwinkel.
Afbeelding 11 (HH-011)
Een andere leegstaande kerk is verbouwd tot appartementen.


Afbeelding 12 (HH-012)
De ontwikkelaar heeft samen met de architect voor de ontwikkeling van dit voormalig kloostercomplex tot aangenaam woongebied de architectuurprijs van de stad ontvangen.
Afbeelding 13 (HH-013)
Een voormalige kloosterkerk is gerestaureerd en in gebruik als studiezaal.


Afbeelding 14 (HH-014)
De in verval geraakte Kruisherenkerk is samen met het aanpalende klooster verbouw tot hotellobby met horeca functies en een 5 sterrenhotel.
Afbeelding 15 (HH-015)
Het nieuwe interieur van de kerk.


Afbeelding 16 (HH-021)
Er reden 50.000 auto’s PER DAG door Maastricht. Met steun van de overheid werden tunnels gebouwd (kosten € 700,-miljoen)
Afbeelding 17 (HH-019)
Zo ontstond in 2016 “de groene loper” met op de 2 laagse tunnel 1200 woningen


Afbeelding 18 (HH-020)
De groene loper.
Afbeelding 19 (HH-033)
Een indruk van de de Groene Loper begeleidende woningbouw.


Afbeelding 20 (HH-022)
De Markt in Maastricht, “misbruikt” als parkeerplaats
Afbeelding 21 (HH-023)
De Markt waar het recht van de sterkste (auto) niet meer geldt.


Afbeelding 22 (HH-024)
Een voormalig industrieterrein wordt thans, met behoud van alles wat van waarde is, omgevormd tot een nieuw aantrekkelijk deel van de binnenstad.
Afbeelding 23 (HH-030)
De het fabrieksterrein afsluitende muur is, waar mogelijk, behouden met beperkte insnijdingen naar de parkeergarages.


Afbeelding 24 (HH-027)
Waardevolle historische loodsen worden verbouwd tot lofts.
Afbeelding 25 (HH-031)
Nieuwe straatwanden ontstaan met individuele woningen, die samen een geheel vormen.


Afbeelding 26 (HH-029)
Zo aantrekkelijk is de binnenstad.